Životnost pneumatik

Ne náhodou se téměř každý motorista ptá na životnost svých pneumatik. Je obecně známo, že kilometrový výkon pneumatik je v současné době nižší než před 10 či 15 lety. Důvody jsou nasnadě: v dnešní době je kladen důraz na bezpečnost, proto jsou pneumatiky vyráběny z měkčích, tudíž přilnavějších směsí. To ve výsledku zvyšuje bezpečnost, snižuje však životnost pneumatiky. (Avšak jistě není nutné diskutovat o prioritě těchto dvou aspektů...) v současné době mají automobily vyšší výkony motorů, pneumatiky musí přenášet větší síly na vozovku a to se opět negativně projevuje na jejich životnosti.
 
Existují však kroky, kterými můžeme životnost svých pneumatik prodloužit. Zde je několik z nich:
 

Správné nahuštění

dodržovat hodnoty stanovené výrobcem (příliš vysoký i nízký tlak snižuje (!) životnost pneu)
pravidelná kontrola tlaku (1x měsíčně)
hustit pneu speciální směsí plynů, nikoliv vzduchem (výhody plynu: nižší úbytek tlaku, vyšší komfort jízdy, vyšší životnost pneumatik)
Správná geometrie
Neseřízená geometrie je prakticky největší vadou a úbytek dezénu je nejmarkantnější.
 

Styl jízdy

Životnost pneumatiky snižuje především rychlá jízda (obzvláště v zatáčkách), prudká akcelerace a brždění, přejíždění obrubníků, přetěžování vozu atd.
 

Kvalita tlumičů

Špatné tlumiče mají za následek efekt "schodů" na dezénu => pneumatika je hlučná a kmitá.
 

Použití sezonních pneumatik

V zimě obouvejte zimní, v létě letní pneu, rozdíl není jen ve vzorku, ale hlavně ve směsi, ze které je pneumatika vyrobena, každá pneu je právě touto směsí přizpůsobena provozním teplotám => i to má vliv na životnost.
 

Vyvážení pneumatik

V neposlední řadě má i špatné vyvážení negativní vliv na životnost pneumatik (=> nerovnoměrný úbytek dezénu)
 

Typy dezénu

Symetrická pneumatika

Je určená pro vozy nižší a střední třídy (omezeně i pro vozy vyšší kategorie), dezén je symetrický, pozice na vozidle je tedy libovolná.
 

Asymetrická pneumatika

Je určená pro vozy střední a vyšší kategorie, vyráběná v provedení "komfortní" i "sportovní". Vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější, každá má svoji specifickou funkci, obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody, přenos záběrových a brzdných sil na vozovku, strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách.
 

Směrová pneumatika

Je určená pro vozy střední a vyšší kategorie, vyráběná většinou v provedení "sportovní". Tyto pneu mají šipkou (umístěnou na boku) určený směr otáčení na voze. Zajišťují velmi dobrý odvod vody, jsou ale hlučnější a mají nižší kilometrový výkon (jsou pozvolna nahrazovány asymetrickými pneumatikami).